Vedtægter

Vedtægter for Johannesskolen

 

Hjemsted og formål

– § 1 –

Stk. 1   Johannesskolen, beliggende Ansgarvej 10, Hillerød kommune, er en privatejet friskole, oprettet i 1972 og ejes af Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling.

Stk. 2   Skolens formål er at drive friskole på kristent grundlag.

Stk. 3   Skolen bygger sin virksomhed på den tro og overbevisning, at Bibelen er Guds inspirerede, troværdige ord og på den forståelse og tolkning af Bibelen, der er udtrykt i Den Danske Folkekirkes evangelisk-lutherske bekendelse. Skolens virksomhed må ikke være i modstrid hermed.

Stk. 4   Skolen ser det som sin opgave ud fra den grundholdning, som er anført i stk. 3, at

– give en målrettet og velfunderet undervisning, der tilgodeser den enkelte elevs evner og anlæg på bedst mulige måde.

– give eleverne almen opdragelse.

– undervise eleverne i kristen etik.

– styrke elevernes evne og lyst til at gå ind i et menneskeligt fællesskab med et positivt syn på det enkelte menneske som værdifuldt.

– kvalificere eleverne til en frugtbar indsats i samfundet med en positiv holdning over for arbejde og ansvar.

– give eleverne forståelse for de åndelige værdier som overordnet de materielle.

– danne eleverne til at bidrage positivt til et demokratisk samfund som det danske med frihed og folkestyre.

 

Skolens højeste myndighed

– § 2 –

Stk. 1   Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling, er skolens højeste myndighed.

Stk. 3   Bestyrelsen, der har den overordnede ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens drift i enhver henseende, aflægger mundtlig beretning til godkendelse på den årlige generalforsamling.

 

Tilsyn med skolens almindelige virksomhed

– § 3 –

Stk. 1   Kredsen af forældre til børn på skolen vælger en tilsynsførende, hvis opgave det er at føre tilsyn med skolens almindelige virksomhed, herunder at skolen giver en undervisning, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jfr. lov om friskoler og private grundskoler m.v.

Stk. 2   Valg af tilsynsførende sker efter de til enhver tid gældende regler på området.

 

Skolens drift

– § 4 –

Stk. 1   Skolens drift gennemføres ved offentlige tilskud, ved skolepenge for eleverne og eventuelle bidrag fra andre.

Stk. 2   Bidrag til skolen giver ikke ret til nogen del af skolens formue eller til udbytte eller indflydelse af nogen art.

Stk. 3   Et eventuelt overskud ved skolens drift tilfalder skolen og anvendes til opsparing af en kapital til imødegåelse af fremtidige års eventuelle underskud og i øvrigt til bedste for skolen, f.eks. forbedring af undervisningsmaterialet, byggeforanstaltninger o. lign.

Stk. 4   Likvide midler skal anbringes i overensstemmelse med de til enhver gældende regler for anbringelse af private grundskolers midler De må ikke anbringes på konti m.v., som andre end skolen har rådighed over.

 

Bestyrelsens sammensætning

– § 5 –

Stk. 1    Bestyrelsen består af fem medlemmer, som vælges af Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling på det årlige afdelingsmøde efter indstilling fra afdelingsstyrelsen. Minimum 2 af bestyrelsens medlemmer skal være forældre til børn på skolen, og det tilstræbes, at flest muligt er det.

Stk. 2    Bestyrelsens medlemmer vælges for to år og afgår skiftevis med to og tre årligt. Genvalg kan finde sted. Der vælges hvert år to suppleanter for bestyrelsen ligeledes efter indstilling fra afdelingsstyrelsen.

Stk. 4    Valgbar til bestyrelsen og stemmeberettiget ved valg er medlemmer af en af lokalkredsene henhørende under Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling. Hvis afdelingsstyrelsen skønner det nødvendigt at indstille kandidater, som ikke er medlemmer, er det muligt på op til to af pladserne i bestyrelsen. Bestyrelsesmedlemmer skal kunne tilslutte sig skolens grundlag og formål. Skolens leder og andre ansatte ved skolen samt elever kan ikke være medlemmer af bestyrelsen.

Stk. 5    Bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for skolens gæld. De kan ikke modtage honorar af skolens midler. Bestyrelsesmedlemmer skal være myndige og have bopæl i Danmark.

 

Bestyrelsens opgaver

– § 6 –

Det er bestyrelsens opgave som overordnet ledelse, jf. § 2, stk. 2,

a) at fastsætte størrelsen af skolepenge.

b) hvert år at udarbejde driftsregnskab og status for skolen. Regnskabet skal revideres i overensstemmelse med loven og andre retsregler om frie grundskoler. Regnskabet fremlægges på
Luthersk Mission, Nordsjællands Afdelings årlige generalforsamling til orientering.

Forældre til elever, fastansatte ved skolen samt medlemmer af Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling har altid ret til indsigt i budgetter, regnskaber, revisionsprotokol og andre dokumenter, der er af betydning for en vurdering af skolens økonomi.

Stk. 2 Bestyrelsen ansætter og afskediger skolelederen, som over for bestyrelsen bl.a. har det pædagogiske ansvar for skolen.

Stk. 3 Bestyrelsen ansætter og afskediger andet fastansat personale i samråd med skolelederen.

 

Bestyrelsens arbejde

– § 7 –

Stk. 1   Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Forretningsordenen optages som bilag til vedtægterne.

Stk. 2   Et bestyrelsesmedlem er inhabil i sager, hvori vedkommende eller dennes nærmeste har økonomisk eller særlig personlig interesse i sagens udfald. I øvrigt er de almindelige regler for inhabilitet og tavshedspligt, der er gældende for offentlig forvaltning, som minimum gældende for bestyrelsens medlemmer.

Stk. 3   Bestyrelsesmedlemmer må ikke eje eller sidde i bestyrelsen for en virksomhed, som udlejer bygninger til skolen.

Stk. 4   Bestyrelsen kan nedsætte ad hoc-udvalg til varetagelse af særligt afgrænsede arbejdsopgaver.

 

Tegningsret

– § 8 –

Stk. 1

Nr. 1. Skolen tegnes af bestyrelsens formand og næstformand i forening eller af en af disse i forening med to bestyrelsesmedlemmer. Tegningsretten kan ikke delegeres.

Nr. 2.  Bestyrelsen kan dog meddele prokura til skolens administrative personale for så vidt angår kassekredit og lignende, som vedrører skolens daglige drift.

Stk. 2

Nr. 1. Køb, salg og pantsætning af fast ejendom samt optagelse af prioritetsgæld skal godkendes af Luthersk Mission, Nordsjællands Afdelingsstyrelse.

Nr.  2. Fuld juridisk gyldighed opnår dokumenter gennem påtegning af tre af følgende fire personer: Afdelingsstyrelsens formand og næstformand samt skolebestyrelsens formand og næstformand.

 

Nedlæggelse

– § 9 –

Stk. 1   Ophører skolen med at drive skolevirksomhed i overensstemmelse med formålsbestemmelsen, skal den nedlægges.

Stk. 2   Beslutning om skolens nedlæggelse træffes af Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling efter indstilling fra bestyrelsen. For vedtagelsen kræves afstemning på to efter hinanden følgende afdelingsmøder. Ved begge afstemninger kræves en majoritet på to tredjedele af de fremmødte stemmeberettigede.

Stk. 3   Overskydende midler efter økonomisk opgørelse over aktiver og passiver tilfalder Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling og søges anvendt til arbejde blandt børn og unge.

 

Ændring af vedtægter

– § 10 –

Ændring af vedtægterne kan kun ske på en generalforsamling, afholdt i Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling, efter indstilling fra bestyrelsen. For vedtagelsen kræves en majoritet på to tredjedele af de fremmødte stemmeberettigede.

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

Nærværende vedtægter for Johannesskolen er vedtaget af Luthersk Mission, Nordsjællands Afdeling på generalforsamlingen den 4. marts 2025 og afløser tidligere vedtægter af 26. september 1995 og 6. oktober 1978.

Offentliggjort på hjemmesiden første gang 1/2 2000


© Johannesskolen. All rights reserved.