Evaluering

Karaktergivning og vurdering af arbejdsindsats

For 5.-9. kl. sker der en vurdering af arbejdsindsatsen. I 7.-9. kl. bliver der givet karakterer. De bliver meddelt via Elev- og ForældreIntra. De præcise datoer fremgår hvert år af Intrakalenderen.

Vurdering af arbejdsindsats

  • 5. kl.: December og juni
  • 6. kl.: December og juni
  • 7. kl.: December og juni
  • 8. kl.: November og juni
  • 9. kl.: November

Vi benytter denne skala

A: Særdeles tilfredsstillende
B: Meget tilfredsstillende
C: Tilfredsstillende
D: Mindre tilfredsstillende
E: Ikke tilfredsstillende

Karaktergivning

  • 7. kl.: December og juni. I dansk gives karakter i mundtlig, retskrivning og skriftlig fremstilling. I sprogfagene gives en samlet karakter for skriftlig og mundtlig præstation. I idræt vurderes arbejdsindsatsen, men der gives ikke karakter.
    8. kl.: November og juni. Der er tillige skriftlige årsprøver i maj og mundtlige i juni
  • 9. kl.: November og april/juni. Der er tillige skriftlige terminsprøver i januar

Bedømmelsen sker efter 7 trinsskalaen

Der kan være undtagelser i ovennævnte, fx ved sygdom og lign. Det vil medføre tomme felter på karakterbladet.

Plan for evaluering af Johannesskolens samlede undervisning

Med denne evalueringsplan redegøres for en samlet plan over, hvordan vi arbejder med evaluering på Johannesskolen. Evalueringsplanen revideres hvert skoleår i forbindelse med planlægningen af det kommende år – dette foregår i maj/juni.

Skolens evaluering er bygget op efter denne model:

 

Fælles Mål

Skolen følger Fælles Mål fra Undervisningsministeriet i alle de prøveforberedende fag.

Årsplaner

Alle lærere laver årsplaner for deres fag og lægger dem på Personale- og ForældreIntra. Her kan man se hovedlinjerne for den planlagte undervisning. Årsplanerne laves med udgangspunkt i Fælles Mål.

Evaluering

Skolen fører op til FP9 efter 8 & 9. klasse i alle fag (Vi har dog som holdningsskole valgt ikke at føre til prøve i kristendom). Elevernes standpunkt undersøges og vurderes løbende gennem elevsamtaler, test, gennemsyn af skriftligt materiale m.m. På baggrund af disse løbende evalueringer, underrettes forældrene. Underretning sker primær gennem skole/hjem-samtalerne. I 5.-9. kl tillige i form af vurdering af arbejdsindsats og karaktergivning. De enkelte klasseteams drøfter løbende klassernes og elevernes såvel faglige som sociale forhold.

Resultat af evaluering af Johannesskolens samlede undervisning 2025

I forlængelse af folkeskolens ændring af timetallet, har vi vurderet på vores timeantal. Der har været mange overvejelser for og imod ændringer, men vi er landet på at skære to ugentlige lektioner i 2. klasse, en ugentlig lektion i 8. klasse og ¼ ugentlig lektion i 9. klasse (idræt – se nedenfor).

Naturfagene i 7. – 9. klasse bliver synkroniseret med folkeskolens timetal, så vi har samme antal lektioner på de samme årgange.

Engelskfaget beskæres, så eleverne ikke længere har den enlige lektion i 2. klasse, men begynder faget med to lektioner i 3. klasse. Vi beholder et samlet niveau på en lektion mere i hele forløbet end folkeskolen har.

I idrætsundervisningen har evalueringen tidligere vist det svært at nå hele stofområdet inkl. aflæggelse af prøven i 9. klasse, og vi har derfor fra og med skoleåret 2020/21 tilført ekstra timer i foråret på 9. klassetrin. Da idræt nu ikke længere er et prøvefag, skruer vi ned for teoridelen og har derfor ikke længere behov for de ekstra forårstimer.


© Johannesskolen. All rights reserved.